שבעה כללים לניצול נכון של נטוורקינג בתהליך חיפוש עבודה מאת לימור רביד

שבעה כללים לניצול נכון של נטוורקינג בתהליך חיפוש עבודה

כשמדברים על חיפוש עבודה בישראל של 2013 כולם מזכירים את המילה נטוורקינג, אבל אף אחד לא באמת מסביר – מה עושים עם זה?

נטוורקינג היא אותה רשת קשרים עסקית שאנו יוצרים במהלך חיינו וכוללת בין היתר עמיתים, ספקים, לקוחות, בני משפחה, חברים, חברים לספסל הלימודים ועוד.

מחקרים מדברים על כך שלמעלה ממחצית מהמשרות מאוישות על ידי מי שהגיעו לארגונים דרך קשרים כאלו ואחרים (חבר מביא חבר, הכרות עם מגייס, הכרות עם גורם בענף ועוד). דבר שלכשעצמו מצדיק את השימוש בנטוורקינג ואת ניהולה השוטף.

ראשית, ארחיב מעט על ניהול הנטוורקינג באופן כללי. הרחבת רשת הנטוורקינג וחיבור עם אנשים נוספים בתעשייה ומחוצה לו חשובה ביותר. היא מגדילה את הפוטנציאל האנושי, מרחיבה אופקים ופותחת אפשרויות והזדמנויות חדשות. אולם, רשת רחבה לכשעצמה אינה מספיקה, ויש לנהל את הקשרים בכל זמן שהוא ולאורך זמן. לצורך כך, יש להגדיר בתוך הרשת מעגלי קרבה אשר יסייעו לכם לנהל נכון את אופי הקשר שלכם עם אותם אנשים לאורך זמן, באופן כזה שעם המעגל הראשון של הרשת תנהלו קשרים הדוקים ואילו עם המעגל האחרון הקשרים יהיו הרופפים ביותר. חשוב להדגיש כי בכל המעגלים ועם כל הקשרים יש צורך לנהל קשר כלשהו ואין להסתפק בחיבור לרשת וירטואלית זו או אחרת. בנוסף, חשוב מאד להוסיף ערך עבור חברי הרשת שלכם באמצעות פרסומים מקוריים משלכם, בשיתוף פרסומים של אחרים, בניהול קשר ישיר ובלתי אמצעי, במענה ישיר לצורכיהם ולפניותיהם של החברים ברשת ועוד, הכל עפ"י העניין ורמת הקשר.

כעת, נשאלת השאלה כיצד משתמשים ברשת הקשרים ואיך ממנפים אותה להשגת היעד התעסוקתי הבא.

1הגדרת היעד התעסוקתי – הגדרת היעד התעסוקתי שלכם היא השלב הראשון בכלל בתהליך חיפוש עבודה. מתוך היעדים התעסוקתיים שלכם, יגזרו דרכי הפעולה שלכם אשר ימנעו מכם לבזבז זמן יקר על דברים מיותרים שלא יובילו אתכם אל היעד. נקודה זו חשובה ביותר, כיוון שלעיתים בתהליך של חיפוש עבודה אנו נוטים להרחיב את החיפוש עוד ועוד ובדרך לאבד הן את הדרך והן את היעד התעסוקתי. חשוב להבין כי הדרך לפעולה תשתנה ממשרה למשרה ותשתנה בהתאם ליעדי התעסוקה שהגדרתם.

 2. מיפוי הצרכים מרשת הקשרים – הגדירו במדויק לאילו עמדות / אישים אתם צריכים להגיע על מנת לקדם את הקריירה שלכם. אישים ועמדות אלו יוגדרו מעתה כצמתי מפתח. כעת בדקו מי בתוך רשת הקשרים שלכם יכול להוביל אתכם לאותם צמתי מפתח, אלו יקראו אנשי הקשר.

 3. מיפוי אנשי הקשר – חלקו את אנשי הקשר לקטגוריות כגון: גורמי מפתח בתעשייה, מנטורים ומדריכים מקצועיים, מקבלי החלטות, אנשי גיוס בתחום הרלוונטי וכו', כל אחד בהתאם לצורך שלו וליעדים שהגדיר. לכל אחד מאנשי הקשר תנו ציון לסיכוי שהם באמת יסייעו לכם וציון להשפעה שתהיה לעזרה שלהם. מכפלת הציונים תיתן לכם דירוג של האנשים בהם כדאי לכם להשקיע את המאמץ הראשוני. בנוסף תקבלו מהטבלה תמונה של אנשי המפתח שנכון להיום יש לכם בעיה להפעיל אותם, אך עם הידוק הקשר תוכלו להשיג אנשי קשר בעלי ערך השפעה גבוה אשר יובילו אתכם לצמתי המפתח. אלו אותם אנשים שקיבלו ציון גבוה במימד ההשפעה וציון נמוך יחסית במימד הסיכוי שיסייעו לכם. מומלץ להוסיף עמודה של הפעילות המתוכננת עם כל אחד ואחד מאנשי הקשר.

 4פניה לאנשי הקשר – ככל שהפנייה תהיה אישית יותר ורלוונטית יותר עבור הצד השני, כך גדל הסיכוי שתזכו לתגובה. במידה ויש ביכולתכם לתת בעצמכם ערך עבור מי מאנשי הקשר שלכם נכון יהיה לפנות אליו ברמה האישית – קודם להציע את הערך שלכם ורק אח"כ לבקש את עזרתו. עם זאת גם פנייה קולקטיבית, עשויה להיות אפקטיבית אם תעשו זאת בצורה מושכלת. כאשר אתם פונים במרוכז חלקו את הפנייה לקבוצות, לדוגמא קבוצת מגייסים בלינקדאין, וכל קבוצה חלקו לפנייה נפרדת בלשון זכר ופנייה נפרדת בלשון נקבה. פנייה דיפרנציאלית שכזו תשרה אווירה של פניה אישית, אך תאפשר לכם לשלוח מספר רב של פניות בו זמנית. השתמשו באופציה של עותק מוסתר, דבר שעשוי למנוע מאנשי הקשר להרגיש אחד מתוך רשימה ולכן להוריד את מידת המחויבות במענה לפנייתכם.

 5. תודה והוקרה  – זכרו,  אנשי הקשר שענו והגיבו לכם, עשו זאת מיוזמתם על חשבון זמנם ובלא כל תמורה. חשוב להוקיר ולהודות להם על מעשיהם גם אם זו אינה התגובה לה ציפיתם. יתרה מכך, זו בדיוק הדרך שלכם להדק ולחזק את הקשרים.

 6. הדדיות – ניהול נטוורקינג מבוסס על ההנחה שכל אחד יכול לתרום לאחר בצורה זו אחרת במהלך החיים. תנו לחברים ברשת שלכם את התחושה שאתם תפעלו לסייע להם בעת הצורך. מצאו את הדרך שלכם לסייע לחברים ברשת והשתדלו לעשות זאת עוד בטרם תפנו אליהם בבקשות לסיוע.

 7. שמירה על הקשרים לאחר הכניסה לתפקיד החדש –  זכרו נטוורקינג איננה רק כלי בתהליך חיפוש עבודה, אלא מכשיר שיש להמשיך ולהחזיק בו לאורך זמן. שמרו על הקשרים גם לאחר הכניסה לתפקיד החדש, עדכנו את החברים ברשת באשר למצבכם, תחזקו את הקשרים לאורך הזמן וזכרו שגם הדרך לתפקיד הבא עשויה לעבור בנטוורקינג שלכם.

לסיכום, רשת קשרים ענפה אינה ערובה למציאת עבודה מהירה. הקפידו תמיד לחזק ולהדק את הקשרים שלכם עם החברים ברשת הקשרים בהתאם למעגלי הקרבה וחשיבות הקשר. תנו מעצמכם ערך עבור חברי הרשת שלכם והקפידו להודות על כל תגובה לפניותיכם. הדדיות היא שם המשחק בניהול נטוורקינג יעיל לאורך זמן. זכרו, גם מי שהיום לכאורה לא ענה על ציפיותיכם עשוי להיות זה שמחר יוביל אתכם אל העבודה הנכספת.

בהצלחה.

לימור רביד

לימור רביד

מנהלת משאבי אנוש ומלווה מועמדים בתהליכי חיפוש עבודה

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה למחפשי עבודה - חומרים ומאמרים, קפצו לקפה,‏ עם התגים , , , , , , , , , , , .‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>