טעיות בחיפוש עבודה – רשתות חברתיות / לימור רביד
זוהי כתבה שניה בסדרת כתבות העוסקת בטעויות נפוצות בתהליך חיפוש העבודה. הפעם נתמקד בשימוש ברשתות החברתיות. רשת האינטרנט בכללה, והרשתות החברתיות בפרט, מספקות פלטפורמה למחפשי עבודה להתקשר ישירות עם בעלי תפקידים ומגייסים בארגונים ובד בבד מאפשרות למגייסים לקבל יותר מידע אודות המועמדים ובכלל זה מידע שהמועמדים לא סיפקו ישירות באמצעות קורות החיים והראיון. במאמר זה נתמקד בשתי הרשתות המשמעותיות לעניין חיפוש עבודה לינקדאין ופייסבוק.
ראשית, נבחין בין שתי הרשתות. באופן כללי, ניתן לומר, שפייסבוק היא רשת חברתית המבוססת על קשריחברות, ידידות והכרות אישית, ואילו לינקדאין היא רשת חברתית עסקית, זירת עסקים לכל דבר ועניין, המבוססת על הקשר העסקי שבין שני אנשים. בשנה האחרונה חל כרסום באבחנה זו הן מצידה של פייסבוק ששכללה את אפשרויות התיוג באמצעות ההאשטאג החדש, ואשר עתידה לשחרר גרסה הכוללת מערך חיפוש משודרג והן מצידה של לינקדאין שהוסיפה לאחרונה אפשרות להוסיף לפרופיל האישי מצגות וסרטונים ומשדרגת בימים אלו נושאים כגון אפשרויות תיוג.
בלינקדאין המיקוד הוא עסקי. הרשת מאפשרת לנו להגיע לבעלי תפקידים בארגונים. הפרופיל הוא פרופיל מקצועי שמטרתו להציג את החבר בהיבטים המקצועיים שלו. לעומת זאת, בפייסבוק קיימת אבחנה בין הפרופיל האישי-חברתי לבין הדף העסקי. פייסבוק מאפשרת פעילות חברתית – הוליסטית ובתוך כך מאפשרת גם פעילות עסקית. בשנים האחרונות הולך וגדל נפח הפעילות העסקית בפייסבוק והוא בעיקרו מבוסס על קשר מול לקוחות סופיים.
עד לפני כשנה, היתה אבחנה משמעותית בין סוגי המשרות המתאימות ללינקדאין ביחס למשרות המתאימות לפייסבוק. כך, ברשת הפייסבוק נמצאו בעיקר משרות זוטרות ומשרות בתחומי השירות והמכירות, ואילו ברשת הלינקדאין נמצאו בעיקר משרות בתחום ההייטק. אולם בשנה האחרונה חל טשטוש גבולות ובשתי הרשתות ניתן למצוא היום מגוון רחב של משרות, פרופילים ומעסיקים.
לאחר שהבנו את מהותן של הרשתות החברתיות הרלוונטיות נבחן את הטעיות:
הימנעות מפעילות ברשת הלינקדאין – זוהי טעות בסיסית של מחפשי עבודה שנמנעים מלפתוח חשבון בלינקדאין, ואם יש להם אחד כזה, הוא לא פעיל ולא מלא. נכון להיום, פעילים ברשת הלינקדאין בישראל כ-900 אלף חברים בתחומי עיסוק שונים ומגוונים ובתוכם למעלה מ-11,000 אנשי משאבי אנוש, והגידול בכמות המשתמשים ובתחומי העיסוק של המשתמשים עוד לא הגיע לשיאו. מגייסים רבים הכניסו את הגיוס באמצעות הרשתות החברתיות ככלי עבודה. מגמות אלו עתידות להימשך. לכן, אם אין לכם פרופיל ברשת הלינקדאין, זה הזמן לפתוח פרופיל שכזה.
תמונה – אחת הטעויות הבסיסיות היא העדר תמונה או שימוש בתמונה לא רלוונטית כתמונה של חיית המחמד, תמונת נוף או אף לוגו כתמונת פרופיל. מטרתה של תמונת הפרופיל ברשת החברתית היא האפשרות להכיר את האדם וכל אלו אינם מאפשרים זאת. הזירה החברתית בפייסבוק מאפשרת לנו להעלות תמונות מפעילויות חברתיות, אולם עלינו לבחור ולברור את התמונות ולהימנע מתמונות מביכות שעלולות להציג אותנו באור שלילי. גם אם חברינו תייגו אותנו בתמונות מביכות, ניתן תמיד להסיר את התיוג. אל תימנעו מפרסום של תמונות חברתיות. מגייס שנכנס לפרופיל הפייסבוק שלכם מצפה לראות אתכם בסביבתכם הטבעית, אך שימו לב וסננו את התמונות בהתאם. לעומת זאת, בלינקדאין הכללים פשוטים וברורים בהרבה: התמונה צריכה להיות תמונת פנים מכובדת, ייצוגית ועסקית. אחת הטעויות הבסיסיות היא להעלות תמונות עם הילדים ו/או תמונות של כלות ביום חתונתן ו/או תמונות מטיולים, בהן הרקע מסיח את הדעת מהפנים. כאמור ברשת בכלל ובלינק אין בפרט, מטרת התמונה היא יצירת הכרות אישית והיא צריכה לאפשר לאנשים לזהות אתכם מחוץ לזירה הוירטואלית.
פוסטים – בהמשך ישיר לדיון על התמונות, הרי שברשת הפייסבוק המגייסים מצפים לראות צדדים אחרים באישיותכם ובהחלט ניתן להעלות פוסטים בנושאים שונים. עם זאת, מומלץ להימנע מפוסטים שיש בהם אמירה פוליטית כלשהי והזדהות עם קבוצות אוכלוסייה, שעלולה ליצור אנטגוניזם על רקע של חילוקי דעות פוליטים. ברשת הלינקדאין לעומת זאת, הפוסטים כולם, ללא יוצא מן הכלל, קשורים בעולם העסקי ובעולם העבודה ואין מקום לפוסטים חברתיים.
כמות קשרים – פרופיל ברשת חברתית ללא רשת קשרים עניפה, כמוהו כהימנעות מפעילות ברשת. באופן כללי, ככל שכמות הקשרים שלכם גדולה יותר, כך גדלה החשיפה שלכם והמידע שאתם מעלים לרשת מגיע ליותר אנשים. לכן רצוי לנהל רשת קשרים עניפה בשתי הרשתות. בלינקדאין ישנה חשיבות מיוחדת לכמות הקשרים משתי סיבות: הראשונה משום שלפרופיל עם 500 קשרים יש מעמד מיוחד מעמד של "500+" ואין זה משנה האם יש לאותו אדם 10,000 קשרים או 501 קשרים, בפרופיל מופיע "500+". הסיבה השניה קשורה לאלגוריתם החיפוש של לינקדאין ולאפשרויות החיפוש הנרחבות יותר, כמו גם לאפשרות שאתם תעלו בחיפושים של אחרים ובמיקום גבוה יותר, ככל שיש לכם קשרים רבים יותר.
פרופיל לינקדאין לא מלא – אחת המטרות של הרשתות החברתיות היא ליצור קשר ישיר ובלתי אמצעי בין אנשים, ולכן פרופיל חסר לא מספק לצד השני את הפרטים הנדרשים ליצירת קשר ו/או להבנה של מי אתם ומה אתם יכולים לתרום לו ולארגון שלו. ברשת הלינקדאין החשיבות של פרופיל מלא גדולה עוד יותר. מעבר לעובדה שפרופיל מלא מייצג את קורות החיים שלכם ברשת, לינקדאין מקדם פרופילים מלאים. לפי אלגוריתם החיפוש של לינקדאין, פרופיל חסר יעלה בחיפוש במקום נמוך מאד או לא יעלה כלל בחיפוש. דאגו למלא את הפרופיל ולהשלים פרטים אודות מקומות העבודה, תיאורי התפקיד, ההשכלה וכו'. זכרו כי פרופיל הלינקדאין אינו מלא ללא המלצות. לכן, אל תוותרו על המלצות ואל תתביישו לבקש ממכרים שימליצו עליכם בהקשר למקומות העבודה השונים שלכם.
טעויות נוספות הקשורות בפרופיל הלינקדאין קשורות בניצול לא נכון של המשאבים שלינקדאין מעמיד בפניכם: ה-Headline שהוא המידע הראשוני שמתקבל עליכם במעין כותרת משנה לשמכם. כאן אתם יכולים לתייג אתכם בקבוצת עיסוק מסוימת, לפרסם את היותכם מחפשי עבודה, או כל דבר אחר העולה בדעתכם, לכן השתמשו בו בתבונה. ה-Summary הינו תקציר של קורות החיים שלכם. למעשה על סמך הכתוב בו יחליט המגייס פוטנציאלי האם להמשיך ולהתעמק בפרופיל שלכם או לדלג לפרופיל הבא. לכן, שווה להקדיש מחשבה מה נכון לכתוב בו וכיצד. חשבו האם דרך מסוימת מייצגת אתכם טוב יותר ומקדמת את מיתוגכם המקצועי. נושא נוסף הוא Skills & Expertise – אותן תגיות מקצועיות של יכולותיכם, המאפשרות לאנשים מתוך רשת הקשרים שלכם להתייחס ולדרג אתכם כבעלי מומחיות בתחומים אלו, כמו גם חיפוש מהיר של בעלי יכולות מסוג זה. הוסיפו את התגיות הרלוונטיות לכם ואפשרו לאנשים להצביע לכם בעבורן (endorsed). בכל אלו חשוב מאד להקפיד על שני דברים האחד – אנגלית, אם אינכם יכולים להתנסח היטב באנגלית הסתייעו במישהו שכן יכול לעשות זאת עבורכם. הקפידו על כללים בסיסיים כגון: שם ותואר המתחילים תמיד באותיות גדולות וכו'. והדגש השני – שימוש במילות מפתח. על מנת שתעלו בחיפוש של מגייסים חשוב שתשתמשו במגוון מילות המפתח המאפיינות את תחום העיסוק שלכם.
ניצול הרשת החברתית – כאמור, הרשת החברתית מאפשרת למחפשי עבודה להיחשף ישירות למגייסים. לנוכחותכם ברשת יש חשיבות רבה בהיבטים של רמת החשיפה שלכם ומיתוגכם כמקצוענים בתחומכם. לשם כך, חשוב להשתתף בקבוצות מקצועיות רלוונטיות ולהעלות תכנים שישקפו את מקצועיותכם (הן בפייסבוק והן בלינקדאין). העלו פוסטים מקצועיים, ענו על שאלות מקצועיות באופן שידגיש את ידיעותיכם והשיבו לכל פנייה אישית. ביכולתכם לפרסם את עובדת היותכם מחפשי עבודה, אך היזהרו פן תיצרו רושם של נודניקים או עובדים בעייתיים והקפידו על מינון נכון וכתיבה מקדמת.
מיתוג אישי – קיימת חשיבות גדולה מאד למיתוג אישי ברשת. מיתוג אישי מורכב כמעט מכל הנושאים עליהם דיברנו קודם לכן כתמונת הפרופיל, השתתפות בקבוצות מקצועיות, דירוג כמומחים ע"י אחרים, העלאת פוסטים מקצועים ועוד. מעבר לכל אלו, לינקדאין הכניסה בשנה האחרונה מספר חידושים שמאפשרים קידום המיתוג האישי, כגון האפשרות להוסיף קישור למאמרים מקצועיים שכתבתם, למצגות לסרטונים ולתעודות מקצועיות. כל אלו יכולים לסייע לכם לקידום המיתוג המקצועי שלכם ובמקביל ליצור בולטות של הפרופיל שלכם בתוך מאגר הפרופילים העצום החשוף בפני המגייסים. מאידך, הימנעות מהשתתפות בדיונים, תמונות לא מחמיאות, טעויות בסיסיות באנגלית וכו' עלולות לפגוע בתדמית המקצועית שלכם.
קשר ישיר – כאמור, הרשתות החברתיות מאפשרות ליצור קשר ישיר עם אנשי מפתח בתעשייה ועם מגייסים רלוונטיים. אחת הטעויות הנפוצות היא שגם לאחר החיבור בין הרשתות, המועמדים אינם עושים דבר עם קשר זה. נצלו את רשת הקשרים שלכם להגיע ישירות למגייסים ולמנהלים בחברות הרלוונטיות. טעות נפוצה בהקשר זה היא קבלת עזרה כמובן מאליו. הקפידו על נימוסים וענו באופן אישי לכל מי שניסה לסייע בידיכם, גם אם הדברים לא צלחו. לעולם אינכם יודעים היכן תיפגשו שוב עם אותם אנשים והרי לא תרצו להתחיל מערכת יחסים חדשה עם רושם קלוקל.
לסיכום, הרשתות החברתיות מאפשרות יצירת קשר ישיר ומהיר בין מחפשי העבודה למגייסים ולבעלי תפקידי מפתח בארגונים. שימוש נכון ברשתות החברתיות וניצול נכון של המשאבים שרשתות אלו מציעות למשתמשים, מאפשר למחפשי עבודה למתג עצמם כמובילים מהבחינה המקצועית ויכול בהחלט לתרום לתהליך חיפוש העבודה ולקצר את הדרך למשרה הבאה. עם זאת, הרשתות החברתיות עלולות להפוך לחרב פיפיות בתהליך חיפוש העבודה, ולהציג את המועמדים באור שלילי, במידה ולא מנהלים נכון את השימוש בהן.
נצלו את הכלים והמשאבים שהרשתות החברתיות מעמידות לרשותכם בתבונה.
בהצלחה.
לימור רביד – מנהלת משאבי אנוש ומלוה מועמדים בתהליכי חיפוש עבודה.